Dit is UC-One

UC-One wordt aangeboden als add-on voor Horizon, de zakelijke hosted telefoniedienst van Dean One. Voor meer informatie over Horizon, raadpleeg je de dienstbeschrijving Horizon. UC-One kan per individuele Horizon gebruiker besteld worden als add-on, waardoor die specifieke gebruiker toegang krijgt tot de functionaliteit van, en kan inloggen op, de UC-One applicatie.

Onderdelen & Functionaliteiten

  • Bellen en videobellen via de desktopcomputer, laptop, tablet en smartphone
  • Persoonlijk audio-, web- en videoconferencing
  • Audio-, web- en videoconferencing in “Ruimtes” en “My Room”
  • Instant Messaging en presence (beschikbaarheidsweergave)
  • Aanmaken van groepen in de vorm van Ruimtes
  • Persoonlijke bereikbaarheidsinstellingen (call settings)
  • Desktop delen
  • Bestanden delen

Functionele eigenschappen

Horizon beheersportaal & UC-Clients

Het Horizon beheersportaal is een speciaal door Dean One ontwikkeld beheersportaal waarmee beheerders van de Horizon telefoniedienst op een gebruikersvriendelijke en intuïtieve manier een Horizon telefoniecentrale kunnen inrichten. Als onderdeel van het Beheersportaal bestaat de mogelijkheid voor gebruikers van de Horizon dienst om zelf in te loggen in de “Persoonlijke omgeving”. Vanuit de persoonlijke omgeving kan de UC-One licentie worden toegekend (door de beheerder) en kunnen de UC-One applicaties worden gedownload (door de gebruiker).

Door middel van een aantal mobiele- en desktopapplicaties wordt de UC-One functionaliteit aan de gebruiker, waar aan een UC-One licentie is toegekend, verstrekt. Applicaties zijn beschikbaar voor Windows, Mac, iOS en Android.

UC-One Desktop client

Dean One biedt de desktop applicatie van UC-One aan om volwaardige unified communication te kunnen ervaren vanaf elke desktop computer of laptop. De applicatie ondersteunt uitgebreide spraak- en video toepassingen, waaronder integratie met Outlook Contacts, een softphone waarmee direct vanuit de applicatie gesprekken kunnen worden gevoerd, de mogelijkheid om videogesprekken te voeren met 25 deelnemers, instant messaging en beschikbaarheidsweergave van collega’s.

Binnen de desktop applicatie van UC-One heeft elke gebruiker een eigen “Room” tot beschikking, waarbinnen gebruikers op een veilige manier desktop-weergave kunnen delen (incl. drag & drop), bestanden kunnen uitwisselen of communicatie via chat, spraak of video kunnen opstarten.

UC-One Mobile client

Dean One biedt de mobiele applicaties van UC-One voor iOS en Android aan om volwaardige unified communication te kunnen ervaren vanaf elk modern mobiel apparaat met een gelijkwaardige gerbuikerservaring als die van de desktop applicatie. Net als de desktop applicatie, bevat de mobiele applicatie o.a. de mogelijkheid voor spraak- & videobellen en samenwerken. De mobiele applicatie gebruikt de mobiele dataverbinding voor data-overdracht, waardoor de kwaliteit van de dienst in zekere mate afhankelijk is van de beschikbare bandbreedte en stabiliteit van het beschikbare mobiele data netwerk (3/4G/ Wifi).

Instant Messaging

Instant Messaging (IM) stelt UC-One gebruikers in staat om via chatberichten realtime en indirecte communicatie te voeren vanaf elk apparaat daar op UC-One beschikbaar is. Zowel 1-op-1 IM gesprekken alswel IM-gesprekken met meerdere personen in een groepsgesprek zijn mogelijk. Binnen IM gesprekken kunnen vervolgens bestanden worden gedeeld of kan de communicatie worden omgevormd naar een spraak- of videoverbinding.

Ruimtes

Door “Ruimtes” aan te maken kunnen gebruikers van UC-One gekaderde communicatiegroepen creëren omtrent specifieke content of doeleinden. Gebruikers kunnen zelf Ruimtes aanmaken en contactpersonen aan Ruimtes toevoegen. Binnen elke Ruimte kan contact worden gedeeld en communicatie worden gevoerd middels Instant Messaging, spraak- en video. Ruimtes worden automatisch geïndexeerd en doorzoekbaar gemaakt via Universal Search. Wanneer nieuwe content wordt toegevoegd aan Ruimtes zal de UC-One applicatie hiervan notificatie geven.

Presence

Presence, ofwel de “beschikbaarheidstatus”, verstrekt informatie aan de gebruiker van UC-One over de beschikbaarheidstatus van collega’s die tevens gebruik maken van Horizon. De presence-status helpt de gebruiker keuze te maken over de manier waarop contact op dat moment het meest gepast is; vide directe communicatie (video/ spraak) of via indirecte communicatie (chat/ IM). Presence stimuleert directe communicatie wanneer mogelijk, maar verstrekt ook informatie wanneer een gebruiker in een meeting of afwezig is, door aan te geven dat communicatie op dat moment niet mogelijk is. De “presence status” wordt weergegeven middels een gekleurde icoon die zichzelf automatisch aanpast gebaseerd op de agenda activiteiten van een gebruiker, of volgens een manuele ingestelde statuswijziging.

Persoonlijke videogesprekken

UC-One biedt gebruikers de mogelijkheid om videogesprekken te voeren op een 1-op-1 basis, waarin videocommunicatie tussen twee gebruikers tot stand komt, of een meerdere-op-meerdere basis, waarbij meerdere gebruikers tegelijkertijd in een videoverbinding met elkaar kunnen communiceren. Het maximaal aantal gebruikers dat tegelijkertijd in een zelfde videoverbinding deel kan nemen is 25. UC-One maakt voor het videosignaal gebruik van de aangesloten webcam of de ingebouwde hardware-camera van het apparaat waarop UC-One wordt gebruikt. UC-One ondersteunt verschillende kwaliteitsinstellingen waarmee de bandbreedte, wat UC-One voor het versturen van video in gebruik neemt, kan worden ingesteld, waaronder HD-video. De bandbreedte voor een videoverbinding is 500 Kbps tot 2500 Kbps, afhankelijk van de ingestelde video-kwaliteit, hoewel de applicatie de daadwerkelijke gebruikte bandbreedte automatisch zal bijstellen op basis van packet-loss in de verbinding en beschikbare bandbreedte.

Bestanden versturen en delen

UC-One ondersteund het delen van bestanden tussen gebruikers middels een upload- en drag & drop systeem waarmee bestanden naar het communiatiescherm kunnen worden gesleept. Gedeelde bestanden worden veilig opgeslagen in de UC-One cloud.

Telefonie opties

UC-One ondersteunt een softphone client in elke UC-One applicatie, waarmee telefoongesprekken kunnen worden aangenomen en geïnitieerd alsof deze vanaf een vast-telefoontoestel worden gevoerd. UC-One maakt hiervoor gebruik van de beschikbare data-verbinding en biedt een uitgebreide set aan telefoniefunctionaliteit. Voor een volledige beschrijving van de telefonie/platformfunctionaliteit van Horizon, raadpleeg je de dienstbeschrijving Horizon.

Gebruikers van UC-One bellen standaard uit met hun toegekende uitgaande Horizon telefoonnummer. Uitgaande gesprekken kunnen worden opgestart vanuit de geïntegreerde UC-One softphone via de aanwezige data-verbinding. De UC-One mobiele applicatie ondersteunt hiervoor bellen over WiFi.

Audio- & Web conferencing

Elke UC-One gebruiker heeft te allen tijde de beschikking zijn of haar “My Room”. De persoonlijke “My Room” stelt gebruikers in staat om ad-hoc of geplande spraak- & videoconferenties te houden met maximaal 25 deelnemers, en desktop, presentaties of bestanden te delen.

Als UC-One gebruiker kun je gemakkelijk anderen uitnodigen door hen vanuit de contactenlijst te “drag & droppen” naar de “Room”, of naar externe genodigden door een uitnodigingslink te versturen via e-mail. Externe deelnemers krijgen, na het klikken op de uitnodigingslink, de mogelijkheid om de UC-One Meet applicatie te downloaden en deel te nemen aan de conferentie. Elke “My Room” wordt voorzien van een
inbelnummer met unieke vergaderings-ID. Externe deelnemers kunnen zichzelf inbellen op het inbelnummer en inloggen op de Ruimte door de vergaderings-ID in te voeren.

Collega’s kunnen direct de “Ruimte” van een gebruiker deelnemen door met een rechter-muisklik op de naam van een UC-One gebruiker te klikken en te kiezen voor “Deelnemen aan Ruimte”.

Gebruik UC-One op locatie van klant

UC-One draait als desktopapplicatie op desktopcomputers of laptops op de locatie van de klant, ofwel als mobiele applicatie op de mobiele apparaten van de klant. De kwaliteit van de dienst is derhalve in sterke mate afhankelijk van de aanwezige infrastructuur, netwerkinrichting en beschikbare bandbreedte. Dean One adviseert om zorgvuldige aandacht te besteden aan de aanwezige infrastructuur en te zorgen voor voldoende bandbreedte en waar mogelijk een breedbandverbinding van Dean One te leveren teneinde de kwaliteit van de breedbandverbinding te kunnen garanderen en te monitoren.

De UC-One applicatie maakt gebruik van de beschikbare data-verbinding waarover “Internetverkeer” wordt getransporteerd. Een eventueel door Dean One geleverde IP Voicelijn, waarover Horizon telefonieverkeer separaat van overig Internetverkeer wordt getransporteerd, draagt niet de bandbreedte van UC-One.

Hardware Service Plus

Het Hardware Service Plus aanbod van Dean One bevat een aantal hardware accessoires, waaronder headsets, welke gebruikt kunnen worden in combinatie met UC-One voor een optimale unified communications beleving. Headsets met “Active Noise Canceling” zorgen voor een discrete filtering van achtergrondgeluid waardoor zelfs in ruimtes met veel omgevingsgeluid gebruik kan worden gemaakt van UC-One”. Voor een vast bedrag per maand per gebruiker biedt Dean One moderne headsets voor elk type gebruiker in een volledig ontzorgd en uniek Hardware Service Plus model.

Minimale systeemvereisten

Voor een optimale werking van de UC-One applicatie, gelden de volgende minimale systeemvereisten.

  • Mac OS: 10.12 Sierra, 10.13 High Sierra, 10.14 Mojave, 10.15 Catalina
  • Windows: 7 SP1, 8/8.1, or Windows 10 (Classical view)
  • Tablet of smartphone
  • Apple iOS 10.3 en nieuwer
  • Android 4.4 en nieuwer

De gebruikersinterface van de UC-One applicaties is beschikbaar in de volgende talen: Engels, Chinees-Versimpeld, Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Japans, Koreaans, Portugees (Europees), Spaans.

Tarieven en facturatie

UC-One wordt aangeboden als add-on voor Horizon en tegen een vast maandelijks tarief per gebruiker. Raadpleeg voor een actueel tarievenoverzicht de Dean One Knowledgebase. UC-One wordt gefactureerd op de Horizon factuur en volgens de geldende Horizon facturatieregels. Raadpleeg hiervoor de Dienstbeschrijving Horizon. Uitgaande telefoniegesprekken die via UC-One zijn geïnitieerd putten uit de geldende Horizon telefoniebundel of worden anders tegen regulier VoIP gesprekskosten in rekening gebracht.

Positionering
van de dienst

UC-One is de Unified Communications-oplossing van Dean One. UC-One zorgt ervoor dat zakelijke gebruikers altijd op de meest efficiënte manier kunnen communiceren en samenwerken op elk apparaat naar keuze. UC-One is beschikbaar als applicatie voor de desktop, tablet en mobiele telefoon en wordt aangeboden als add-on voor Horizon.

Schematische weergave van de Horizon dienst met UC-One add-on